یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 28 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
نیروی دریایی در کلام رهبری شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۷:۵۲:۱۴پایگاه اطلاع رسانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

تبیین رهنمود‌های مقام معظم فرماندهی کل قوا در خصوص نیروی دریایی راهبردی

باشگاه خبری فراساحل: نیروی دریایی راهبردی بی گمان خواهد توانست در تبیین راهبردها، خط مشی‌ها، الگو‌ها، چشم اندازها و زوایای پیدا و پنهان یک نیروی دریایی قوی، پا در رکاب و توانمند در عرصه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نقش اساسی و اثر گذار داشته باشد. نیروی دریایی‌ای که بتواند در حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران و تغییر موازنه‌های اقتصادی و سیاسی در حیطه دریا، پیام‌آور قدرت و اقتدار ملی برای کشورمان باشد. در این میان بی‌شک خط مشی‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری و سکاندار انقلاب اسلامی در تبیین درست چشم اندازها و باز کردن گروه‌های بر جا مانده در عرصه تحقق اهداف و اجرایی نمودن نیروی دریایی راهبردی مورد تاکید معظم له، کمک های شایان توجهی خواهد نمود و فرماندهان، مسئولین و دست‌اندر کاران را در پیمودن راه مانده تا رسیدن به سر منزل مقصود یاریگر و چراغ راه خواهد بود. آنچه در ادامه می‌آید پرداختن به سخنان و رهنمودهای ایشان در خصوص همین مهم است؛
     نیروی دریایی، نوک پیکان برنده ارتش
فرماندهی معظم کل قوا، در بیان اهمیت نیروی دریایی و ماموریت‌های مهم این نیرو، آن را به مانند نوک پیکان برنده تشبیه و در کلامی چنین فرمودند: «نیروی دریایی ما می‌تواند به مثابه نوک پیکان برنده ارتش جمهوری اسلامی عظیم این ملت، در مقابله با بزرگترین تهدیدها که ممکن است از سمت ما را تهدید کند، نقش بزرگ ایفا نماید».
مقام معظم رهبری، با توجه به اوضاع و شرایط منطقه جایگاه امروز نیروی دریایی ارتش را جایگاه برتر و حساس دانسته و می ‌فرمایند: « نیروی دریایی امروز در بسیاری از نقاط عالم و در کشور ما یک نیروی راهبردی است. به چشم یک نیروی دریایی راهبردی باید نگریسته شود» و یا در جایی دیگر می فرمایند:« امروز نیروی دریایی به هیچ وجه نیروی حاشیه ای نیست، در وسط میدان است».
     ماموریت‌ها و ظرفیت‌ها
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی چهاردهم مهر ماه هشتاد و هشت در دانشگاه نوشهر ضمن نامگذاری نیروی دریایی به نام نیروی دریایی راهبردی، به اهم ماموریت‌ها و ظرفیت‌های این نیروی ولایی و خدمتگزار اشاره نموده و فرمودند: « ساحل جنوب شرقی کشور که در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، مناطق بسیار مهمی است و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای پیشرفت است. به این مناطق اهتمام کنید و اهمیت بدهید. دریا نوردی‌ها را که امروز به حمد‌الله شکل پیشرفته‌ای نسبت به گذشته گرفته است ادامه بدهید. ... نیروی دریایی امروز  به حمد‌الله ظرفیت‌های خوبی دارد. به حمد‌‌الله فرماندهی خوبی هم دارد. امروز تلاش‌های شما می‌تواند ثمرات زیادی را به بار بیاورد و شکوفایی‌هایی را برای شما، برای نیروی دریایی، برای کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی انشاءالله به بار بیاورد».
    اهمیت سوق الجیشی دریای عمان
سکاندار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، در سخنانشان اهمیت دریای عمان و نقش آن در سرنوشت خلیج فارس و دفع تهدیدات آب‌های سرزمینی را مهم ارزیابی نموده و در سخنانی خاطر نشان فرمودند: «ساحل دریای عمان و حضور در دریای عمان یک گنج است، یک ذخیره است. دریای عمان عقبه اساسی و تعیین کننده سرنوشت خلیج فارس است. سواحل جنوب شرقی کشورکه در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است مناطق بسیار مهمی است».
    اهمیت نقش زیر سطحی ها
از آنجایی‌که نیروی دریایی یک نیروی تجهیزات محور است و در جنگ‌های دریایی امروزی تفوق تجهیزاتی در بخش زیر دریایی های سبک و سنگین در ضربه زدن به دشمن نقش مهم و حیاتی دارد لذا بر این اساس مقام معظم رهبری در سخنانشان به اهمیت ساخت و گسترش حوزه ماموریت زیر سطحی ها اشاره نموده و اظهار می دارند: «نیروی دریایی یکی از هدفها و جهت گیری های کلی اش باید مسئله شناورهای زیر سطحی باشد،نیروی دریایی باید با زیر سطحی ها منطقه را در دست بگیرد».
    نقش نیروی انسانی پر تلاش و جوانان
مقام عظمای ولایت، به کرات در سخنانشان، مهمترین زیر ساخت هر کار و سازمانی را، نیروی انسانی متعهد و متخصص دانسته و در این میان، اهمیت کوشش و تلاش نیروها خصوصاً نیروهای جوان در سازندگی و ساخت وساز در نیروی دریایی را با اهمیت شمرده و تاکید فرمودند:« مهمترین زیر ساخت در هر کاری و در هر سازمانی، نیروی انسانی است. خوشبختانه جوان‌ها در ارتش از لحاظ فکری و از لحاظ تحقیق دارند پیش می‌روند و این خیلی برای نیروهای مسلح مبارک است. امروز تلاش شما می‌تواند ثمرات زیادی را برای نیروی دریایی به ارمغان بیاورد. ... امروز همت شما برای کارهای بزرگتر، به مراتب بیشتر از آن چیزی است که ناو جماران به ما دارد نشان می دهد. ... امیدوارم شما جوانان نیروی دریایی بتوانید انشاءالله یک نیروی دریایی‌ای بسازید که در شأن ملت ایران باشد».
    جماران تجربه گرانبها
فرماندهی معظم کل قوا طراحی و ساخت ناوشکن جماران را یک تجربه گرانبها در نهادینه سازی و طراحی و بومی‌سازی و فتح عرصه‌های ارزشمند سازندگی و افتخار دانسته و فرمودند:« ساخت این ناوشکن صرفاً ساخت یک ناو شکن نبوده؛ این نهادینه‌سازی طراحی و ساخت رزمناهای و ناوهای بزرگ در کارخانجات کشور بود. این تجربه گرانبها می‌تواند سرآغاز مبارکی باشد برای فتح عرصه‌های ارزشمند دیگری که نبوغ ذهنی و ایمان استوار شما دریادلان ارتش جمهوری اسلامی بی‌گمان به ملت بزرگ و کشور سرافرازتان هدیه خواهد کرد».
     تاکید به معنای واقعی کلمه
در پایان شایان ذکر است مقام معظم فرماندهی کل قوا، مقوله نیروی دریایی راهبردی را در سطح یک تئوری خطاپذیر و ساده ندانسته و احتیاج کشور و ملت ایران به یک نیروی دریایی قوی و نیروی دریایی راهبردی را از امور حتمی و حساس قلمداد نموده و تصریح فرمودند: «این کشور دریایی احتیاج به یک نیروی دریایی حقیقتاً برجسته و ممتاز دارد. نیروی دریایی برای ما به معنای واقعی کلمه، امروز یک نیروی راهبردی است».
     سخن پایانی
دریادلان نیروی دریایی ارتش نیز امروز در راستای جامه عمل پوشاندن به خواست قلبی مقام عظمای ولایت و اجرای منویات معظم‌له، با حضور خود در خلیج عدن و شمال اقیانوس دریای مدیترانه و آبهای آزاد و بین المللی و حراست از منابع و منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، حرکت در این راه را با توکل به الطاف پروردگار متعال آغاز نموده و تا پایان راه نیز ادامه خواهند داد.



  کد خبر : 726
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
  پایگاه اطلاع رسانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :